Salgsbetingelser
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard
salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over
internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,
markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir
forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene
i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte
rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for
handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av
Forbrukertilsynet. For
en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder
her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt
i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell
motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene
foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante
lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og
forbrukere.
2. Partene
Selger: Gikki AS
Firmanavn: Gikki
AS
Kontaktadresse:
Peter Røs gate 7, 7504 Stjørdal
E-post: Kontakt@Gikki.no
Telefonnummer: 48317249
Organisasjonsnummer:
932046946
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og
betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale
prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og
tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har
informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt
sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet
skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i
nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde
ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den
blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved
betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet
blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen
utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er
på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende
faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant,
har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av
bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold
og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos
kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers
representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen
angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen
14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager.
Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen
til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før
utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort
gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post
eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved
kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter
varen(e) er mottatt. - Selges
et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske
varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt. - Består
kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste
leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den
opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det
foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved
manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte
angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse
12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen
mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til
selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av
angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen,
med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal
dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av
angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for
å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort.
Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og
nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til
kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om
kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde
tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til
kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter
og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for
sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller
forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i
forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen
tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen
og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av
bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger.
Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring
som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så
stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til
kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen
rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller
hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet,
skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for
oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan
kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger
nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var
avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet
selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt
eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen,
må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk
vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av
forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at
forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet
kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet
følgene av.
10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og
reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen
rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger
melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid
reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller
burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok
varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to
år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen
eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i
forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen
tilbake, velge mellom retting og omlevering,
kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra
selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller
levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav
dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige
kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har
i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme
mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke
blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og
avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og
kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i
stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen
også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige
pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller
forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i
forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen
tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt
kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter
omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og
et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler
kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter
urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig
betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger
kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en
rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne
fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til
avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven.
Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til
inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger
belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske
utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes
kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen
rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig
lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett
til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er
selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med
personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er
nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.
Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er
nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i
lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og
10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette
ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling.
Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400
600 eller www.forbrukertilsynet.no.